op visite in het land van de vele bacteriën - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Manon Graaf - WaarBenJij.nu op visite in het land van de vele bacteriën - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Manon Graaf - WaarBenJij.nu

op visite in het land van de vele bacteriën

Blijf op de hoogte en volg Manon

05 November 2013 | Mexico, Mexico-stad

een beetje aangeschoten zit ik in mijn opgeruimde kamer, die eindelijk eens schoon is gebleven. Ik ben net klaar met mijn, als ik goed geteld heb, vierde antibiotica kuur. Vandaar een glaasje alcohol wat toch meer effect heeft dan ik had gedacht.

Het land van de vele bacteriën. Ik heb te horen gekregen dat ik een nierinfectie had. Eindelijk wist ik dan waar die vreselijke pijn vandaan kwam. Ik ben sinds juli in México en sinds lange tijd voel ik me weer prima. Vaak ontzettend moe geweest of ziek, of griep of dus een nierinfectie. Woensdag mijn laatste test in het lab om te kijken of ik er dan eindelijk vanaf ben. Het enige voordeel is is dat ik geen frisdrank mag drinken, solomente agua en voel me stukken gezonder. Het feit dat ik vaak naar de wc moet door al die liters water per dag laten we maar even achterwegen.

Ondanks het regelmatig ziek zijn heb ik het naar mijn zin. Althans meer naar mijn zin. Veel gedoe met mijn huis gehad lees: lekkage, geen warm water, vochtige muren en zelfs schimmel. Nu is alles eindelijk een beetje opgelost :)
Nog even en school is alweer klaar, het derde parcial is net aangebroken en over een paar weken de eind toetsten.
Universiteit is hier zo anders dan thuis. Je moet veel opdrachten maken, elke week is er wel weer wat nieuws om te doen, afwezig zijn kan hier haast niet. Ik kan het mezelf dus ook niet veroorloven om nog ziek te worden omdat al mijn afwezigheidspunten als sneeuw voor de zon verdwenen zijn.

Maar ik zeg het nog een keer ondanks alles heb ik het naar mijn zin.
Dit land heeft zoveel tegenstellingen, zoveel verschillen met Nederland, zo'n rijke cultuur. De trein lijkt op onze metro maar dan veel schoner en breder maar dan heb je de metro en dat lijkt nergens op. Mensen proppen zich in de metro, zelfs de Mexicanen zeggen, niet aan je gezicht zitten als je de hendels vastgehouden hebt, dat is vies. Het is super lastig om niets aan te raken in de metro want de hele rit sta je en er word geduwd als een gek. Er wordt ook van alles verkocht, van cd's tot snoep, van elektronische apparaten tot aan speelgoed, ze komen met van alles langs.

Mexico stad is schitterend, goede wegen, brede goed onderhouden voetpaden en vele gebouwen en leuke restaurantjes, veel groen en schitterend onderhouden parken met fonteinen en stenen versierde banken. Om de acht meter is er wel ergens een standbeeld of een rotonde met een monument maar kinderen werken langs de weg om een beetje geld te verdienen. Dit geldt verdwijnt in de zakken van de ouders, die geen werk hebben en geen andere uitweg zien dan hun kind de straat op te sturen.
Er lopen kinderen van 8 in een broek met twee grote ballonnen zodat het lijkt alsof ze super grote billen hebben, Op hun hoofd een clownspruik en soms ook schmink die bedelen om geld.

Of een ouder die samen met een kind acrobaat speelt midden op de weg voor het stoplicht. Ze weten precies hoelang ze kunnen optreden en het geld ophalen voordat het licht groen wordt.

Zodra je de binnenwijken in gaat of de snelweg op hebben de straten gaten en geen belijning. een tweebaansweg veranderd in een vierbaansweg zodra de spits toeneemt.
Als het regent veranderd de snelweg in een rivier en dit geeft rare taferelen. Taxi's en bussen hebben geen gordels. Om het minste of geringste wordt getoeterd en geduld heeft de Mexicaan niet maar gelukkig alleen tijdens de spits of wanneer ze een stuur in handen hebben. (niet dat dat echt veilig is maar goed)

Gelukkig maken de mensen het allemaal goed, openhartig, vriendelijk en behulpzaam. Mexico heeft schitterende dorpjes en landschap. Ik moet binnenkort toch echt even een lijstje maken met de exacte plekken die ik wil bezoeken. Ik kan niet wachten tot ik kan gaan reizen. Lekker een maandje met mijn grote rugzak door het land heen, typische dorpjes, alle mooie stranden en natuurlijk vulkanen bezoeken.

Dit weekend naar de Body of World's geweest, de Duitser die lichamen plastificeerd. Deze expositie had ik in Nederland al eens gezien maar was nieuwsgierig of hier hetzelfde getoond zou worden.
Absoluut niet dus, veel absurde dingen die in Nederland wel getoond werden waren hier nergens te bekennen. Veel dingen zouden hier ook absoluut niet geaccepteerd worden. Maar hier hadden ze dan wel een mega giraffe staan. Al met al het was weer erg interessant en eng tegelijk.

Dit weekend geen reisje op de planning want de examens komen eraan. Ook heb ik twee projecten waarvan één een etensbeurs zal zijn. Voor marketing gaan we dus Mexicaanse taco's verkopen. Zoals we in jaar één op de hogeschool een klein budget hadden moeten we hier sponsors zoeken, zo niet dan betaal je het zelf en daar wordt niemand bepaald blij van. Het gaat op tot 10.000 pesos. en dan te bedenken dat 100 peso, 6 euro is en dat is alleen om een stand de krijgen op de beurs. Het eten, drinken en de manieren om te promoten vallen hier buiten.


Binnenkort even een bezoekje brengen aan een groot winkelcentrum, heb te horen gekregen dat ze daar snoep uit Europa verkopen.
Eindelijk drop kopen en misschien iets van hagelslag :)

Op dit moment heb ik nog een paar dingen op mijn lijstje die ik toch wel graag wil doen voordat ik ga:
- skydiven
- een luchtballonvaart
- raften
- surfen op één van de populairste stranden
- feesten in cancun en playa del carmen
- Hermosillo bezoeken
- de muurschilderingen in Bellas artes bekijken
- een aantal musea bezoeken
- motorcross
etc, etc.

Nog even bikkelen en dan gaat het reisavontuur beginnen.

Groetjes uit het bijzondere Mexico.




  • 07 November 2013 - 19:02

    Sylvia Hepkema:

    Hallo Manon

    Het hele verhaal gelezen. Leuk geschreven .
    Errg leuk om te lezen hoe de dingen in een ander land gaan.
    Blij dat je je weer beter voelt. Ik hoop dat het ook allemaal weer goed is als je op controle bent geweest.
    En wij wensen je een hele fijne rondreis door Mexica als je er aan begint.
    Wanneer staat dat te gebeuren.
    Hier gaat alles zijn gewone gangetje.
    Heel veel lieve groetjes Appie en Syl xxx

  • 10 November 2013 - 12:41

    Jacqueline De Graaf:

    Hoi schat,

    Goed verhaal! Wat een belevenissen. Zijn heel trots op jou. Op naar de examens. We wensen je heel veel succes. Love you
    Pap en mam
    Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Mexico-stad

kleine stapjes, grote avonturen

Dit zal waarschijnlijk niet mijn beste stemming zijn waarin ik nu schrijf maar we gaan het erop wagen.

Aanstaande maandag ben ik al precies een maand in México.
en ook al ben ik niet met de trip van dit weekend meegegaan, ik heb het prima naar mijn zin.
Vele feestjes en leuke uitjes ben ik alweer verder.
Mijn eerste week school zit erop en toen kwam de realiteit toch even bruut binnen vallen. Mijn Spaans is absoluut niet van een waardig niveau en dan te bedenken dat al mijn lessen in het Spaans is.
Omdat ik toch graag iets wil begrijpen van de lessen die ik heb, heb ik één vak in het Engels gekozen en dat is toch wel een leuk lichtpuntje in mijn week. Ook al heb ik het super naar mijn zin op school en zijn de lessen interessant (althans wat ik ervan versta), het is lastig.

Het is wennen dat ik voor het eerst een taal niet totaal onder controle heb. Dat ik niet alles kan begrijpen frustreert me toch bijzonder veel.

Alle klasgenootjes zeggen dat ik er over twee maandjes om kan lachen dus hier houden we aan vast. En de frustratie ben ik gelukkig aan het omzetten in het echt willen leren van de taal.

We hebben een leuke groep van veel verschillende culturen en alhoewel 60 procent van de groep frans is, is er genoeg diversiteit.

Er staan al aardig wat tripjes in de rij, wachtend om beleefd te worden.
Zo is er een all-inclusive weekend in Acapulco en een week naar Cuba in december en zo nog vele weekenden waar nog weken over gepraat gaat worden.

Mijn reizen voor na mijn studie hier heb ik nog niet echt gepland en eerlijk gezegd heb ik het nu veel te druk met school om hier echt aandacht aan te besteden.

zo moet ik aanstaande maandag mijn eerste presentatie geven in het Spaans over mijn rolmodel en een filmpje kijken waarbij we vragen moeten beantwoorden. Het wordt weer een drukke week waar ik toch een klein beetje tegenaan hik want ook al doe ik mijn uiterste best er zijn genoeg studenten in de klas die zien dat ik er af en toe echt geen hout van snap wat er gezegd wordt. Gelukkig is er hulp aangeboden en pak ik dit met beide handen aan. Zeker nu we ook projectgroepjes hebben en niet iedereen goed Engels kan.

Het wordt en is een grote uitdaging maar ik zou mezelf niet zijn als we dit gewoon open-minded aan gaan pakken.
Even though the road will be difficult, walk it with a smile on your face, like no one can handle our pace. Like keeping up would be a full time job.

Ik ben nog steeds aan het bedenken wat ik mee ga nemen voor al mijn vriendinnetjes en mijn familie. Gelukkig heb ik nog 6 maanden om te bedenken waar ik ze mee ga verassen.

één ding weet ik zeker, dit wordt weer een top avontuur waar ik uren over kan praten als ik eenmaal weer thuis ben en ook al is het nu even moeilijk. ieder mens moet weleens door de zure appel heen bijten.

Mijn appel is zoetzuur en het zal niet lang meer duren voordat het alleen maar zoet proeft.

Dit is nu mijn tweede avontuur en heb nu al een lijstje aan de muur hangen welke andere landen het slachtoffer worden van mijn 'Wanderlust'.

Vanuit mijn ongelofelijke rommelige kamer, zeg ik slaaplekker en op naar een nieuwe dag vol verassingen.




Recente Reisverslagen:

01 Januari 2014

Last days of Mèxico.

19 November 2013

differences

05 November 2013

op visite in het land van de vele bacteriën
Manon

23 Years old Loves to travel Loves to eat Loves to talk Loves to do just that bit more All my travels in short stories, Well not so short.

Actief sinds 13 Sept. 2012
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 6700

Voorgaande reizen:

21 Maart 2016 - 06 Mei 2016

je vais aller d'autre fois

14 September 2015 - 28 Februari 2015

Dar bin ich wieder

24 Juli 2013 - 24 Januari 2014

Bienvenidos a México, viaje dos

18 Augustus 2013 - 18 Augustus 2013

kleine stapjes, grote avonturen

16 September 2012 - 28 September 2012

Brutale mensen hebben de halve wereld

10 September 2012 - 10 Februari 2012

Stuck on Bayunairport

Landen bezocht: